Topbanner


Automatik & Proces Logo

Sidebanner (4)Sidebanner (4)  
Det Advisory Board, som DI Energi har nedsat. påpeger, at realisering af Power-to-X kræver enorme mængder vedvarende energi, fastslår branchedirektør Troels Ranis, DI Energi.
  • Det Advisory Board, som DI Energi har nedsat. påpeger, at realisering af Power-to-X kræver enorme mængder vedvarende energi, fastslår branchedirektør Troels Ranis, DI Energi.

27.10.2021, 07:02

DI Energi: Power-to-X kræver enorme mængder vedvarende energi

Der er brug for enorme mængder vedvarende energi, når lastbiler, skibe og fly skal over på klimavenlige brændstoffer. Det vil kræve en energiproduktion, der er mindst ti gange større, end den Danmark i dag får fra havvindmøllerne. Derfor skal planlægningen op i tempo, lyder anbefalingen fra det Advisory Board, som DI Energi har nedsat.


Hvis Danmark skal udvikle Power-to-X og producere bæredygtigt brændstof i tilstrækkelige mængder, er der behov for at installere mindst mellem 25 og 30 GigaWatt havvindmøller inden 2040. I dag står der 2,3 GigaWatt-vindmøller på havet, og et flertal i Folketinget planlægger at opføre en energiø i Nordsøen på 10 GigaWatt. Den vil  - ifølge de nuværende planer - ikke være i drift før i 2033.

"Udbygningen med vedvarende energi skal op i et helt andet tempo, hvis den tunge transport skal blive klimavenlig. Det tager mellem 7 og 10 år, fra man planlægger en havvindmøllepark, til den står på havet. Så der skal altså virkelig fart på, hvis vi skal have energi nok til at producere de bæredygtige brændstoffer i tilstrækkelige mængder," siger Kim Grøn Knudsen, der er Chief Strategy & Innovation Officer i Haldor Topsøe, og formand for DI Energis Advisory Board.

Ud af grøn strøm kan man producere brint, ammoniak og electrofuels, som vi kan bruge til at drive skibe, fly og lastbiler. På nuværende tidspunkt er der ikke et alternativ til Power-to-X, når det handler om at omstille den tunge transport til grøn transport. 

Danmark er i benhård konkurrence om at være blandt de første til at etablere storskalaanlæg, som kan producere brændstofferne.

"Vores fordel er, at vi har en vindmølleindustri i verdensklasse, rigeligt med vind på havet, et solidt energisystem med et overvejende grønt og velfungerende elnet og et veludbygget fjernvarmenet," forklarer branchedirektør Troels Ranis, DI Energi, og fortsætter:

- Grønne brændstoffer kan blive et nyt eksporteventyr for den danske energiindustri. Men det kræver, at vi udbygger med vind og sol i et langt højere tempo. Og det kræver, at der kommer en efterspørgsel fra skibsfart og luftfarten, så virksomhederne kan afsætte de nye grønne brændstoffer.

DI Energis Advisory Board peger på, at der bliver brug for offentlig medfinansiering, så vi får sat gang i produktionen af de klimavenlige brændstoffer. Og så skal vi sikre, at lovgivningen i EU er på plads til håndtere grøn brint, så forbrugerne kan skelne grøn og sort brint fra hinanden.

Klimavenlige brændstoffer til for eksempel fly kræver både grøn strøm og CO2. Den tilsatte CO2 skal nødvendigvis komme fra grønne kilder – for eksempel biogasanlæg – for at sikre, at brændstofferne i sidste ende er ægte grønne.

Grøn CO2 ventes at blive en mangelvare allerede i 2030, hvis brugen af biomasse til kraftværkerne bliver udfaset. Derfor er det vigtigt at udbygge infrastrukturen, så vi kan transportere grøn brint og grønt CO2 ind og ud af Danmark.

- Alt peger på, at vi kommer til at mangle grøn CO2, som skal bruges til at producere de bæredygtige brændstoffer sammen med vedvarende energi. Derfor er det ekstremt vigtigt, at vi får etableret et system, som gør det let at skelne mellem sort og grøn CO2, siger Kim Grøn Knudsen.

Medlemmerne af Advisory Board for PtX/CCU og CCS dækker hele værdikæden fra fangst til lagring og anvendelse, og består af 35 virksomheder, som har givet deres anbefalinger til regeringens strategi for udviklingen af bæredygtige brændstoffer og PtX-teknologi.

Læs anbefalingerne ved at  klikke på lænken her 


  • Del denne artikel på Facebook
  • Del denne artikel på Twitter
  • Del denne artikel på LinkedIn
 
Sidebanner (4) Sidebanner (4)Sidebanner (4)  
Sidebanner (4)  
 
Automatik & Proces
 
 
Sydvestvej 110, 1
2600 Glostrup
T. 46139000
M. info@automatik.nu
Udgiver: Teknovation ApS

 
Copyright © Automatik & Proces
All Rights Reserved.
CMS: Scalar Media

Persondata- og cookiepolitik