Automatik & Proces Logo

Sidebanner (4)Sidebanner (4)  
Respaunces kommende værktøj præsenters sammen med undersøgelsen  ved et seminar/webinar, som følger til efteråret.
  • Respaunces kommende værktøj præsenters sammen med undersøgelsen ved et seminar/webinar, som følger til efteråret.

27.05.2020, 13:22

AI kan styrke CSR-arbejdet

Brug af kunstig intelligens, AI, kan hjælpe virksomhederne i deres CSR-arbejde, fastslår aktuel rapport fra Alexandra Instituttet.


Virksomheder er i dag på mange måder bundet af certificeringsordninger, når de arbejder med CSR og bæredygtighed. Men en rapport, som Alexandra Instituttet har udarbejdet i samarbejde med IT-virksomheden Respaunce, peger på, at der er brug for forandringer i måden, som man arbejder med CSR.

I rapporten har man med udgangspunkt i tekstilbranchen undersøgt, hvordan en række virksomheder arbejder med CSR, hvilke udfordringer de støder på, samt om kommende digitale løsninger kan være med til at understøtte og lette CSR-arbejdet.

Respaunce er netop på baggrund af findings i rapporten i gang med at udvikle et management- og procesværktøj til virksomheder, der arbejder med bæredygtighed. Værktøjet giver virksomheder et struktureret overblik og forretningsdrevet perspektiv på de sociale, miljømæssige og økonomiske CSR-indsatser, også kaldet den tredobbelte bundlinje:

“Det gælder alle de ting, som er en del af virksomheders hverdag, men som den ikke får lagt ind i en ramme. Vores opgave er at sikre, at der sker en forandring i virksomheden, og at den kan synliggøre sit arbejde via dashboards og analyser, så den kan følge med i, hvad der foregår,” siger Ole Andreasen er CEO og partner i Respaunce.

I samarbejde med Alexandra Instituttet var man i forvejen ved at udvikle et værktøj, der ved hjælp af kunstig intelligens, AI, kunne automatisere dataindsamlingen af virksomheders bæredygtighedsarbejde. 

Respaunce erfarede, at dataindsamlingen var mere spredt og til tider mangelfuld ude hos virksomhederne. Man valgte derfor at undersøge, hvad det er for nogle forhindringer, som virksomheder i tekstilbranchen oplever med deres underleverandører på CSR-området. 

Her kommer rapporten med to perspektiver, som Respaunce bruger direkte i deres produktudvikling. Det ene handler om at gøre det nemmere for mindre virksomheder at komme i gang med at arbejde med bæredygtighed. Rapporten viser, at der i tekstilbranchen og i IT-branchen er mange virksomheder, især de mindre, der endnu ikke er kommet i gang med at arbejde seriøst med bæredygtighed på trods af det øgede pres fra slutbrugerne. Det andet handler om at give større mulighed for dialog i deres CSR-arbejde.

Ifølge Ole Andreasen så ændrer det sig nu ved, at virksomhederne i Danmark rækker hånden ud til leverandørerne:

“Virksomhederne er nødt til at have en eller anden form for kontrol for at sikre sig mod kritik fra forbrugersiden med videre. Den skal blot ikke stå alene. Dialogen skal sikre, at leverandørerne bliver bedre til at leve op til kravene, og at de  forstår vigtigheden af dem i stedet for at prøve at omgå dem. Dialogen skal også gøre de danske virksomheder bedre til at forstå leverandørernes vilkår, så de i fællesskab kan finde løsninger. Det vil sikre længerevarende værdibaserede partnerskaber mellem virksomhed og leverandør,” forklarer han.

Rapporten bliver offentliggjort samtidig med Respaunces kommende værktøj på et offentligt tilgængeligt seminar/webinar til efteråret.


  • Del denne artikel på Facebook
  • Del denne artikel på Twitter
  • Del denne artikel på LinkedIn
 
Sidebanner (4)Sidebanner (4) Sidebanner (4)Sidebanner (4)  
Sidebanner (4)Sidebanner (4)  
 
Automatik & Proces
 
 
Sydvestvej 110, 1
2600 Glostrup
T. 46139000
M. info@automatik.nu
Udgiver: Teknovation ApS

 
Copyright © Automatik & Proces
All Rights Reserved.
CMS: Scalar Media

Persondata- og cookiepolitik